• 1.

    Na ostatniej wizycie lekarskiej lekarz zalecił, abym zwiększyła spożycie ryb ze względu na wysokie triglicerydy albo brała kapsułki z olejem rybim. Mój cholesterol jest w normie, więc czy to zalecenie jest zasadne?

    Tak, rzeczywiście jest to zalecenie słuszne. Kwasy omega-3 zawarte w rybach obniżają poziom triglicerydów. Żeby uzyskać obniżenie poziomu triglicerydów musiałaby Pani zażywać około 2-3 g kwasów omega-3 dziennie. Oznaczałoby to każdego dnia posiłek z ryb. Drugim rozwiązaniem jest stosowanie skoncentrowanych olejów rybich w kapsułce. Nowoczesne preparaty mają nawet po 900 mg kwasów omega-3 w kapsułce, co oznacza że do obniżenia triglicerydów (w zależności od poziomu) wystarczy około 1-2 kapsułki dziennie.

    2.

    Na ostatniej wizycie lekarskiej lekarz zalecił, abym zwiększyła spożycie ryb ze względu na wysokie triglicerydy albo brała kapsułki z olejem rybim. Mój cholesterol jest w normie, więc czy to zalecenie jest zasadne?

    Tak, rzeczywiście jest to zalecenie słuszne. Kwasy omega-3 zawarte w rybach obniżają poziom triglicerydów. Żeby uzyskać obniżenie poziomu triglicerydów musiałaby Pani zażywać około 2-3 g kwasów omega-3 dziennie. Oznaczałoby to każdego dnia posiłek z ryb. Drugim rozwiązaniem jest stosowanie skoncentrowanych olejów rybich w kapsułce. Nowoczesne preparaty mają nawet po 900 mg kwasów omega-3 w kapsułce, co oznacza że do obniżenia triglicerydów (w zależności od poziomu) wystarczy około 1-2 kapsułki dziennie.

    3.

    Proszę o wyjaśnienie, dlaczego muszę brać 3 kapsułki dziennie OmegaCardio, skoro zawiera w 1 g oleju czyli dawkę rekomendowaną przez różne Towarzystwa. Czy to nie będzie za dużo?

    Należy rozróżnić zawartość w kapsułce oleju rybiego od zawartości kwasów omega-3, które są jednym ze składników oleju rybiego. Przeciętnie olej rybi zawiera ok. 30% kwasów omega-3. To oznacza, że skoro OmegaCardio + czosnek zawiera 1000 mg oleju rybiego oraz 300 mg kwasów omega-3 (30%), to żeby osiągnąć rekomendowaną dawkę trzeba brać dziennie 3 kapsułki preparatu. Proszę zwrócić uwagę, że na rynku pojawiają się również preparaty o wyższej kondensacji kwasów omega-3, a także o mniejszej zawartości samego oleju np. 500 mg. Wtedy trzeba odpowiednio zmodyfikować dawkę. Dla przykładu przy zawartości oleju 500 mg, należałoby brać aż 6 kapsułek na dobę.

    4.

    Czy nie wystarczy dla ochrony serca picie oleju lnianego?
    Słyszałam, że zawiera duże ilości kwasów omega-3.

    Tak, olej lniany to bogate źródło kwasu omega-3. Zawiera około 50% kwasu alfa linolenowego (ALA). Jednak jest on prekursorem bardziej aktywnych biologicznie kwasów: EPA i DHA. ALA ulega przekształceniu w te dwa związki, ale w stopniu dalece niewystarczającym. Oznacza to, że dla zachowania serca i układu krążenia w dobrym stanie musiałaby Pani pić tego oleju bardzo duże ilości. Bardziej „opłacalne” będzie więc jedzenie ryb, które zawierają najaktywniejsze kwasy omega-3 czyli EPA i DHA. Oczywiście olej lniany jest również bardzo cenny choćby ze względu na właściwości ochronne śluzówki żołądka.