• 1.

    Dieta wegetariańska

    • Pomimo, że diety wegetariańskie są zazwyczaj bogate w kwasy tłuszczowe omega-6, bywają ubogie w kwasy tłuszczowe omega-3. Diety nie zawierające ryb, jaj lub obfitych ilości wodorostów są zwłaszcza ubogie w kwasy długołańcuchowe: EPA i DHA, które są bardzo ważne dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego oraz oczu i rozwoju mózgu.

    • Wykazano, iż wegetarianie, a zwłaszcza weganie, mają niższy poziom kwasów EPA i DHA we krwi niż osoby pozostające na tradycyjnej diecie.

    • Ani kwas alfa-linolenowy (ALA), ani kwas eikozapentaenowy (EPA) nie przekształcają się w stopniu wystarczającym w kwas DHA. W związku z tym nie mogą być wykorzystywane jako źródło kwasu DHA, potrzebnego do budowy układ nerwowego oraz dla zachowania zdrowia oczu.

    • Wykazano, iż suplementy DHA pozyskane z oleju algowego pozytywnie wpływają na poziom DHA we krwi oraz poziom EPA poprzez konwersję.

    • Badania naukowe wykazały, iż osoby stosujące dietę wegetariańską powyżej 5 lat mają znamiennie niższe stężenie witaminy B12 w surowicy krwi niż osoby na tradycyjnej diecie, co skutkuje podwyższeniem poziomu homocysteiny, a w rezultacie zwiększeniem ryzyka chorób serca i udaru mózgu.

    • Zalecane spożycie żelaza dla wegetarian jest 1,8 razy większe niż dla niewegetarian z powodu niższej wchłanialności żelaza w diecie wegetariańskiej.

    Źródła informacji:

    1. Brenna JT, Salem N, Sinclair AJ, Cunnane SC: ISSFAL Official Statement Number 5: α–Linolenic Acid Supplementation and Conversion to n-3 Long Chain Polyunsaturated Fatty Acids in Humans. ProstaglandinsLeukotEssentFattyAcids 2009; 80(2-3): 85-91.

    2. Position of the American Dietetic Association: Vegetarian Diets; Journal of the American Dietetic Association, July 2009, Volume 109, Nr 7.

    3. Chabasińska M, Przysławski J, Lisowska A, Schlegel-Zawadzka M, Grzymisławski M, Walkowiak J: Typ i czas stosowania diety wegetariańskiej a surowicze stężenie witaminy B12. Przegląd Gastroenterologiczny 2008; 3 (2): 63–7.

     

    2.

    Serce i układ krążenia

    • Ryby czerpią drogocenne kwasy omega-3 z planktonu, którym się żywią.

    • Wieloletnie obserwacje nawyków żywieniowych Japończyków dowodzą, że długowieczność zawdzięczają diecie obfitującej w kwasy omega-3 pochodzące z ryb.

    • Eskimosi mimo diety obfitującej w kwasy omega-3, tym samym zmniejszonej zachorowalności na choroby sercowo-naczyniowe krócej żyją. Związane jest to z niedogodnymi warunkami życia w krainie wiecznego lodu oraz czyhającymi na nich niebezpieczeństwami.

    • Nienasycone kwasy tłuszczowe szybko ulegają utlenieniu i zepsuciu, dlatego kupując preparaty z omega-3 należy zwracać uwagę, czy zawierają witaminę E, która zapobiega temu procesowi.

    • Suplementacja kwasów omega-3 jest zalecana przez Europejskie Towarzystwo Kardiologiczna w dawce 1g w prewencji wtórnej.

    • Czosnek ogranicza namnażanie pewnego rodzaju bakterii, odpowiedzialnej za rozwój zmian miażdżycowych.

    Źródła informacji:

    1. Holub BJ. Fish oils and cardiovascular disease, CMAJ 1989; 141: 1063.171s-5s.

    2. Kłosiewicz-Latoszek L. Znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3 w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Żywienie człowieka i metabolizm, 2002, XXIX, nr ½, 78-86.

    3. Harris WS. Extending the cardiovascular benefits of omega-3 Fatty acids. CurrAtheroscler Rep. 2005 Sep;7(5):375-80.

    4. Lutomski J. Fascynacja czosnkiem – wczoraj i dziś, Postępy Fitoterapii zeszyt 5 (1/2001).

    5. Adler, Adam J and Holub, Bruce J. Effect of garlic and fish-oil supplementation on serum lipid and lipoprotein concentrations in hypercholesterolemic men. Am J ClinNutr, Vol. 65, February 1997, 445-50.

     

    3.

    Stawy

    • Na RZS choruje ok. 1% populacji.

    • Na całym świecie choruje 20 milionów ludzi, w Europie Zachodniej 8 milionów, a w Polsce cierpi 400.000 osób.

    • RZS dotyka przede wszystkich osoby młode, pomiędzy 30 a 50 rokiem życia, z czego kobiety chorują trzykrotnie częściej niż mężczyźni.

    • Dieta człowieka praktycznie nie zawiera kwasu GLA ze względu na to, że występuje on tylko w czarnej porzeczce, wiesiołku i ogóreczniku. Ten ostatni zawiera jego najwyższe stężenie!

    • Kwasy omega-6 w naszym organizmie odpowiadają za syntezę czynników stymulujących procesy zapalne. GLA jako jedyny kwas należący do tej grupy działa przeciwzapalnie. Jednak jest to możliwe tylko wtedy, gdy dieta obfituje w kwasy omega-3. Tylko w takim połączeniu GLA jako jedyny z kwasów omega-6 wpływa na produkcję czynników przeciwzapalnych.

    Źródła informacji:

    1. Bang HO, Dyerberg J, Hjøorne N.; The composition of food consumed by Greenland Eskimos.; Acta Med Scand. 1976;200(1-2):69-73.

    2. Reumatoidalne zapalenie stawów (rzs) – współczesne leczenie, A. Flipowicz-Sosnowska, Przewodnik Lekarza, 10/2002;32-41.

    3. Goldberg RJ, Katz J. A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain. Pain. 2007 May;129(1-2):210-23 Epub 2007 Mar 1.

    4. Barham JB, Edens MB, Fonteh AN, Johnson MM, Easter L, Chilton FH. Addition of eicosapentaenoicacid to gamma-linolenicacid.

    5. Serwis: www.rzs.pl 28.04.2008

     

    4.

    Wzmocnienie i odporność

    • WHO rekomenduje spożywanie tłustych ryb dwa razy w tygodniu, każdorazowo zapewniając spożycie 200-500 mg EPA+DHA, czyli 400-1000 mg tygodniowo.

    • Z badań Głównego Urzędu Statystycznego oraz z badania WOBASZ (wieloośrodkowe ogólnopolskie badanie stanu zdrowia ludności) wynika, że Polacy spożywają o połowę za mało ryb niż jest to zalecane.

    • Spożywamy coraz więcej izomerów trans, których głównym źródłem są produkty cukiernicze, czekoladowe, żywność typu 'fast food' oraz przekąski i chipsy. Ich nadmierne spożycie może powodować zaburzenie wchłaniania i syntezy długołańcuchowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - w tym również kwasów omega-3. Ponadto podnoszą one poziom cholesterolu "złego" LDL, a obniżają poziom cholesterolu "dobrego" HDL.

    • Z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia wynika, że:

    - Polacy spożywają zbyt mało cynku, żelaza, wapnia, magnezu, witamin B1, B2, B6 oraz selenu

    - zbyt mało dostarczamy w diecie długołańcuchowych kwasów omega-3, co może prowadzić do zwiększonej tendencji do stanów zapalnych. Polacy rocznie spożywają średnio tylko 6,5 kg ryb zamiast zalecanych 11 kg

    - spożywamy zbyt dużo tłuszczów nasyconych i cholesterolu, a także sodu i fosforu

    - w badaniu stwierdzono nadwagę u 41% mężczyzn oraz 28,7% kobiet, a otyłość u 15,7% mężczyzn oraz 19,9% kobiet

    - emeryci, renciści i kobiety odżywiają się najgorzej.

     

    Źródła informacji:

    1. Szponar L. Badania Indywidualnego Spożycia Żywności i Stanu Odżywienia w Gospodarstwach Domowych IŻŻ 2003

    2. Włodarek L. Znaczenie selenu dla zdrowia człowieka Żywienie człowieka i metabolizm 2006;XXXIII(3):236-241

    3. Yellon D. Omega-3 polyunsaturated fatty acids: mechanisms and clinical applications explored Br J Cardiol 11(1):16-21, 2004

    4. Serwis: www.who.int 17.10.2008

    5. Das U.N. Folic acid and polyunsaturated fatty acids improve cognitive function and prevent depression, dementia, and Alzheimer's disease--but how and why? ProstaglandinsLeukotEssentFattyAcids. 2008 Jan;78(1):11-9

    6. Mojska H i wsp. Trans fatty acids in foods in Poland:Monitoring study. Żyw człow i metab 2006; 33(3):107-122.

    7. Departament Statystyki Społecznej GUS Warunki życia ludności Polski w latach 2004-2005

    8. Parekh N. Association Between Vitamin D and Age-Related Macular Degeneration in the Third National Health and Nutrition Examination Survey, 1988 Through 1994 Arch Ophthalmol. 2007;125:661-669.

    9. Cangemi F.E. TOZAL Study: An open case control study of an oral antioxidant and omega-3 supplement for dry AMD BMC Ophthalmol. 2007 Feb 26;7:3

    10. Gersch C.D. Influence of supplementary vitamins, minerals and essential fatty acids on the antisocial behaviour of young adult prisoners. Randomised, placebo-controlledtrial Br J Psychiatry 2002;181: 22-28

     

    5.

    Zdrowie dziecka

     

    • W 2007 roku Polskie Towarzystwo Pediatryczne (PTP) wraz z Polskim Towarzystwem Badań nad Miażdżycą (PTBnM) wydały zalecenia w celu przeciwdziałania stanom niedoborowym wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w żywieniu kobiet w ciąży, niemowląt i dzieci w Polsce. Zgodnie z tymi zaleceniami kobiety w ciąży i dzieci do lat 7 powinny zachować ostrożność w spożywaniu ryb morskich zwłaszcza tuńczyka i łososia. W grupie tej (kobiet ciężarnych i dzieci do lat 7) uzupełnieniem niedoborów powinny być suplementy o konkretnej zawartości EPA i DHA.

    • Z ogólnopolskich badań przeprowadzonych w 2005 roku wynika, że aż 97,5% dzieci w wieku 4 lat ma duże niedobory witaminy D3. Zaobserwowano również, że spożywają one za duże ilości witaminy A, zwłaszcza wśród dzieci pochodzące z miast.

    • Aż 30% dzieci w wieku 13-15 lat w ogóle nie spożywa ryb!

    • Coraz więcej spożywamy izomerów trans, których głównym źródłem są produkty cukiernicze, czekoladowe, żywność typu 'fast food' oraz przekąski i chipsy. Ich nadmierne spożycie może powodować zaburzenie wchłaniania i syntezy długołańcuchowych, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – w tym również kwasów omega-3.

    • Intensywny rozwój płatów czołowych u dzieci następuje od urodzenia do 2. r.ż.. Kolejne przyspieszenia ich rozwoju następują między 7. a 9. r.ż., a następne u nastolatków. Jest to ważne gdyż świadczy o tym, że rozwój mózgu nie następuje tylko do 2. r.ż., ale również i później.

     

    Źródła informacji:

    1. Cieślik E. i wsp. Częstość spożycia wybranych grup produktów spożywczych oraz stan odżywienia młodzieży gimnazjalnej. Żyw człow i metab 2007; 34 (3/4):846-851.

    2. Simopoulos AP: Essential fatty acids in health and chronic disease. Am J ClinNutr 1999;70:560S - 569S.

    3. Mojska H i wsp. Izomery trans kwasów tłuszczowych w produktach typu fast food. Żyw człow i metab 2007,34 (3/4):915-920.

    4. Kidd PM: Omega-3 DHA and EPA for cognition, behavior, and mood: clinical findings and structural-functional synergies with cell membrane phospholipids. AlternMedRev. 2007;2(3):207-27.

    5. Mojska H i wsp. Trans fatty acids in foods in Poland:Monitoring study. Żyw człow i metab 2006; 33(3):107-122.

    6. Innis SM: Dietary (n-3) fatty acids and brain development . J Nutr 2007, 137: 855-859.

    7. Bryan J, Osendarp S, Hughes D, Calvaresi E, Baghurst K, van Klinken JW: Nutrients for cognitive development in school-aged children. NutrRev. 2004; 62(8):295-306.

    8. Ryan AS, Nelson EB: Assessing the effect of docosahexaenoic acid on cognitive functions in healthy, preschool children:

    a randomized, placebo-controlled, double-blind study. ClinPediatr (Phila). 2008 May;47(4):355-62.

    9. Charzewska J, Weker H: Ogólnopolskie badania nad zawartością wapnia i witaminy D w dietach dzieci w wieku 4 lat. PediatrWspół Gastro, Hepat i Żywienie Dziecka Żywienie dziecka 2006,8(2):107-109

     

    6.

    Wszechstronny czosnek

    Najstarsze doniesienia o zastosowaniu czosnku pochodzą z ok. 3000 lat p.n.e. Od tamtej pory przez całe stulecia czosnku używano nie tylko jako przyprawy i środka konserwującego żywność, ale również jako lekarstwa przeciwko chorobom infekcyjnym i pasożytniczym przewodu pokarmowego. W jego walory wzmacniające wierzył cesarz Neron, który polecił wydawać legionistom tę roślinę w celu zwiększenia ich sprawności bojowej. Przypuszczenia Nerona potwierdzili amerykańscy eksperci wojskowi, którzy obliczyli, że regularne spożywanie czosnku zwiększa sprawność bojową żołnierzy o 11%.

     

    Hipokrates (460-377 p.n.e.) uważał czosnek za środek moczopędny, pobudzający krwawienie miesiączkowe, stymulujący pracę przewodu pokarmowego i pomocny w infekcjach układu oddechowego. Inny ojciec medycyny, Galen (131-200 p.n.e.), podkreślał jego działanie przeciwko truciznom, także owadzim, oraz zalecał przykładanie go na ropiejące rany. Czosnek znany był również starożytnym Rzymianom, Chińczykom i Indianom.

     

    Współczesne badania naukowe nie tylko potwierdziły dezynfekujące, bakteriostatyczne i przeciwpasożytnicze właściwości czosnku, ale również dowiodły, że czosnek posiada wiele innych, dotychczas nieznanych walorów, spośród których najważniejsze jest kompleksowe działanie przeciwmiażdżycowe. Czosnek obniża stężenie lipidów we krwi, hamuje agregację trombocytów (zapobiega powstawaniu zakrzepów), działa fibrynolitycznie (rozpuszcza już istniejące skrzepliny) i lekko obniża ciśnienie tętnicze. Właściwości te czosnek zawdzięcza allicynie i produktom jej rozpadu - ajoenowi i winyloditiinie. Wobec doniesień o roli bakterii Chlamydia pneumoniae w patogenezie miażdżycy przypuszcza się, że pewną rolę może odgrywać również przeciwbakteryjne działanie czosnku, jednak w tej kwestii konieczne są dalsze badania.

     

    Nad skutecznością kliniczną czosnku przeprowadzono wiele badań klicznicznych. W jednym z nich wykazano, że czosnek może obniżyć stężenie cholesterolu we krwi nawet o 14%, trójglicerydów o 20%, a LDL o niemal 19%. W innym natomiast udowodniono, że czosnek, zmniejszając agregację trombocytów, poprawia krążenie u pacjentów z miażdżycowymi przewężeniami w naczyniach kończyn dolnych. W jeszcze innym, czteroletnim badaniu niemieckim stwierdzono, że czosnek powoduje zmniejszenie objętości płytek krwi o 18%, 4% zmniejszenie stężenia "złego" cholesterolu (LDL), 8% zwiększenie stężenia "dobrego" cholesterolu (HDL), obniżenie ciśnienia tętniczego o 7% i 15% poprawę przepływu krwi w naczyniach wieńcowych.

    7.

    Nagrody dla firmy

    Z ogromną przyjemnością informujemy, że marka NUTROPHARMA uzyskała nagrodę:

    Jakość Roku 2016 w kategorii Wybór Polaków. 

     

    Certyfikat JAKOŚĆ ROKU® to kluczowy, realizowany od ponad 10 lat, projekt Fundacji Qualitas Europejskiego Centrum Promocji Dobrych Praktyk Biznesowych i jednocześnie największa w Polsce inicjatywa promująca przedsiębiorstwa, organizacje i jednostki naukowo-badawcze, dla których wysoka jakość produktów, usług czy innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań stanowi priorytet, a także wyznacza ścieżkę dalszego rozwoju.

    Certyfikat JAKOŚĆ ROKU® to prestiżowy znak przyznawany przedsiębiorstwom, instytucjom i jednostkom naukowo-badawczym, które odznaczają się wysoką jakością.